Godnat, Carl !

Vor Frue Kirke (Odense), fredag den 2. oktober 2015 kl. 21.00

Godnat, Carl! - Odense Kulturnat 2015

Fejringen af 150 året for Carl Nielsens fødsel fortsætter i efteråret og kommer også til at sætte sit præg på Kulturnatten i Odense d. 2. oktober, hvor Det Fynske Kammerkor vil hylde komponisten ved denne aftenkoncert i Vor Frue Kirke.

Selv om Carl Nielsen var en yderst produktiv sang-komponist, er det begrænset hvad han skrev af egentlige kompositioner for kor a cappella, og til korkoncerter hører man derfor lige så ofte andre komponisters arrangementer af hans sange. Blandt de mest populære af disse arrangementer af Nielsens sange hører John Høybyes cyklus ”Den Villeste”, hvorfra en håndfuld vil kunne høres til koncerten, sammen med Ole Faurschous suite af tre folkelige Nielsen-sange i ”kunst-musikalsk stil.” Men naturligvis synger Det Fynske Kammerkor også et par af Nielsens egne korsatser, bl.a. motetten ”Dominus Regit Me”, skrevet i komponistens sene år i en meget personlig stil, der nærmest må karakteriseres som neo-renæssance.

I sine unge år knyttede Carl Nielsen venskab med den 20 år ældre norske komponist, Edvard Grieg, som Nielsen tilegnede sin strygekvartet i Es-dur (1898). Lige inden sin død i 1907 skrev Grieg fire meget smukke kor-salmer til tekster af bl.a. Brorson, og fra denne Griegs svanesang har Kammerkoret valgt to satser, der står smukt sammen med Nielsens kor-værker.

Endelig kan man til koncerten høre en anden, yngre norsk komponist, Knut Nystedt, der skrev en lang række betydningsfulde og ofte opførte korværker i løbet af sit meget lange liv. Nystedt skrev i en mere moderne stil, med brug af ind i mellem ganske voldsomme tone-sammestød, der dog altid er afbalanceret med kyndig hånd og altid i det ekspressivt udtryksfuldes tjeneste, hvilket også kan høres i de uddrag af hans Missa Brevis, som opføres til koncerten.

Det Fynske Kammerkor har i løbet af mere end 25 år givet et utal af koncerter i både ind- og udland, og hører til landets bedste kammerkor. Korets ca. 30 rutinerede sangere dirigeres af docent Alice Granum, der i en menneskealder har sat sit uhyre kompetente fingeraftryk på dansk korsang.

Koncerten optages af litauisk tv.

Kultunaut Kultunaut
[:en]

Good night, Carl !

Vor Frue Kirke (Odense), Friday 2 October 2015, 9.00 pm

Godnat, Carl! - Odense Kulturnat 2015

This evening concert celebrates 150 years since the birth of Danish composer Carl Nielsen.

It takes place in the context of Odense Kulturnat.

The concert will be recorded by Lithuanian television.[:]

[:da]Godnat, Carl ! – Vor Frue Kirke (Odense)[:en]Good night, Carl ! – Vor Frue Kirke (Odense)[:]