Kærlighed er som sommerdug, den falder så snart på en hybentorn som på en rosensblomme

Således falder ordene i et gammelt dansk ordsprog. Ordsproget er sat i musik af Per Drud Nielsen og indgår på den nye CD med Det Fynske Kammerkor og dets dirigent Alice Granum. Og CD’en har fået sin titel – som sommerdug – fra dette ordsprog.

CD’en præsenteres ved en lille koncert med Det Fynske Kammerkor og Alice Granum efterfulgt af en reception søndag den 15. marts kl. 15.00 på Musikbiblioteket i den gamle banegård i Odense, Østre Stationsvej 33, 5000 Odense C (fri entré).

Som Sommerdug Som Sommerdug Som Sommerdug

CD’en rummer udelukkende musik af Per Drud Nielsen:

finurlige tonesættelser af tre gamle danske ordsprog,

små enkle sange til tekster af to engelske digtere, William Blake og Christina Rossetti,

mere komplekse, madrigalagtige sange til tekster om livstidens afmålthed af den italienske digter Giuseppe Ungaretti,

tre motetter baseret på Paulus’ tekst om kærligheden i hans første korintherbrev,

to danske sange til tekster af den nordjyske digter Beatrice Vibe, bl.a. En stribe grønt, som mange vil kende fra den seneste udgave af Højskolesangbogen.

Ved slutningen af CD’en er der fundet plads til fire meget poetiske lettiske folkeviser, som Per Drud Nielsen har gendigtet på dansk og arrangeret for kor.

Per Drud Nielsen har – især gennem de seneste 15 år – været en flittig og meget benyttet korkomponist og korarrangør. Han er bosiddende i Nordjylland, men samarbejdet omkring CD’en med Det Fynske Kammerkor har været en tilbagevenden til barndommens og ungdommens land. Per Drud Nielsen er nemlig født og opvokset i Odense og trådte i sidste halvdel af 60erne sine ”musikalske teenagersko” i bl.a. blæseorkestret Odense Blæserne og Sct. Knuds Kirkes kirkekor.

Optagelserne til CD’en fandt sted i Vor Frue Kirke i Svendborg i juni og september 2014.

CD-projektet har været støttet af Dansk Komponist Forening og Kodas Nationale midler, Dansk Kapelmesterforening, Dansk Musikforlæggerforening, Nancy Christensen og Ethel og Hans Hansen’s Kunstfond samt Uggerhøj Biler, Frederikshavn.

CD’en er netop udgivet af pladeselskabet Exlibris.

Mere om cd’en her eller på Per Drud Nielsens hjemmeside.