Så blev det eddermugme jul

Odense Symfoniorkesters “Christmas Carols” var akkurat lige så farverig og folkelig, som en julekoncert skal være. Men lyden, venner, lyden …

Bjældeklang, glittersne, nissehuer, feel good-muzak, Bing Crosby … julekoncerter balancerer til tider på en knivsæg mellem det klæge og det smagfuldt storslåede, og derfor har de ofte en indbygget risiko for at kæntre i kvalm julevamp.

Odense Symfoniorkesters overdådige julekoncert onsdag holdt sig lykkeligvis absolut på den elegante side. Den var folkelig, festlig og farvestrålende, den var fællesskab og fællessang, og den foregik samtidig på et fornemt kunstnerisk niveau. For man kan sagtens blande det storladne med det folkelige – billedligt udtrykt ved, at orkestrets fremragende koncertmester Eugen Tichindeleanu i dagens anledning havde de fineste, røde strømper på i sine sorte laksko.

Hist var en præcis udgave af Leroy Andersons “Sleigh Ride”, her en larger than life-version af “Oh, Holy Night”, dér en velsunget “Carol of the Bells”, en skarp udgave af “Oh Come, All Ye Faithful”, en gøgleragtig udgave af “The Twelve Gifts Of Christmas”, en … Det blev jul med eftertryk i det gamle koncerhus, endda med en indbygget overraskelse i form af en bodypercussionartist.

Selv om Peter Stavrum altid er underholdende og formår at engagere sine tilhørere, og selv om han trommede og klappede sig til publikums hjerter, er det alligevel berettiget at spørge, hvad en bodypercussionartist har at gøre netop her. I et symfoniorkester. Til en julekoncert. Svarer blæser i vinternatten.

Der var lydproblemer flere gange undervejs – som når kammerkoret skulle synge en hel hornsektion op, eller når sangerinden Nana Schwartzlose i mere stille passager skulle tage kampen op med et helt symfoniorkester.

Det er ikke første gang, at solosang, kor og et fuldt symfoniorkester har harmoneret skidt i koncerthuset. Og det bliver formentlig desværre heller ikke sidste gang, for det er indiskutabelt vanskeligt at få niveauerne under en koncert til at balancere korrekt. En koncert er som bekendt en liveoplevelse, hvor tingene sker lige nu og her, og ikke en studieindspilning, hvor man kan finpudse og mikse lyden om tre, fire eller fyrre gange, hvis man har behov for det. Derfor er den ringe lyd til tider et nødvendigt onde, som man må tage med, hvis man går til koncert.

Lydproblemerne ændrede dog ikke på en flot sammensat koncert med dygtige musikere, et velsyngende kor og en gennemgående høj underholdningsværdi. Så nu kan det blive jul. Eddermugme.

* * * * *

Om koncerten: “Christmas Carols”, Odense Koncerthus, onsdag.

Medvirkende: Odense Symfoniorkester, Det Fynske Kammerkor, dirigent: Emil Eliasson, korindstudering: Alice Granum, solister: sangerinden Nana Schwartzlose, organisten Tina Christiansen, bodypercussionartist Peter Stavrum Nielsen, vært: Ole B. Kiilerich.

Peter Hagmund-Hansen – Fyens Stiftstidende – december 2019