Brahms’ eget trøstende himmelsprog

“Ein Deutsches Requiem” fik pragtopførelse i Odense Koncerthus med over 120 korsangere

“Selig sind, die da Leid tragen” – “Selig sind die Toten”. De to tekststeder, titlerne på første og sidste del i Johannes Brahms’ requiem, omkranser så smukt de øvrige fem dele i dette betagende værk, der er så forskelligt fra de fleste andre dødsmesser.

Det bombastiske, det dommedagsvisionære, de næsten fremmedgørende elementer i f.eks. Verdis og Mozarts pendanter, er forløsende fraværende her. Brahms har selv udvalgt bibelteksterne til sit requiem, som ikke mindes de døde, men snarere trøster dem, der lever videre efter at have mistet.

Alexander Vedernikovs fortolkning var på dette punkt så dejligt tydelig. Hans tempo i den efter min mening måske smukkeste første del var netop så langsomt og korstemmerne så tyste, at de dramatiske steders kraft i de øvrige dele gav fuld mening.

Sørgemarchen “Denn alles Fleisch, es ist wie Gras” blev voldsomt urovækkende og sjette del om vort korte liv, om genopstandelsen og om den almægtige Gud imponerede med sin dynamiske skiften mellem triumf, indsigt og lovprisning.

Afdæmpet kropssprog

Med et usædvanligt afdæmpet kropssprog fik Vedernikov koret til ganske vidunderligt at honorere alle krav: pianostederne var fyldte af vellyd, en egal sammenhæng og et dejligt flow, og de rytmisk spændstige passager, de dramatisk opbyggede fugaer og forte-passagerne fik en imponerende nerve og blev aldrig anmassende.

De to solister, velgennemtænkt placeret midt i koret, skuffede derimod noget. Evelina Dobrachevas mørke timbre og kraftfulde sopran ville passe bedre til f.eks. Verdis “Requiem”. Jeg savnede den inderlighed, som udtrykkes i teksten, som en moders inderlighed, der trøster sit lille barn. Ralf Lukas’ udmærkede baryton manglede ved denne opførelse den ro og varme, som hans tekster kræver.

Men tilbage står oplevelsen af 70 intense minutter med det velsyngende og velinstuderede dansk-svenske kor i hovedrollen.

Om koncerten

Odense Koncerthus, torsdag: Odense Symfoniorkester under ledelse af Alexander Vedernikov. Desuden medvirkede Evelina Dobracheva, sopran, Ralf Lukas, baryton, Filharmonisk Kor, Det Fynske Kammerkor og Helsingborgs Konserthuskör

Forfatter
Mikael Krarup – Fyens Stiftstidende – marts 2014