Det kendte, det næsten nye og det helt nye

Tiptoe Bigband og Det Fynske Kammerkor i et usædvanligt vellykket samarbejde

KONCERT
Tiptoe Bigband og Det Fynske Kammerkor

* * * * *

Efter sigende brød Carl Nielsen sig ikke om jazzmusik. Men man kunne nu have undt ham at have overværet weekendens koncerter i Odense til hans ære, bl.a. denne spændende konstellation mellem et klassisk kammerkor og et bigband. For eksperimentet lykkedes på alle måder, til stor begejstring fra den propfyldte sal.

Koncerten indledtes med den ægte vare, fem a cappella-sange, fortolket af Det Fynske Kammerkor med både klangrigdom, lyrisk friskhed og vidunderligt præcis tekstudtale. Værkerne repræsenterede både salmebogens og Højskolesangbogens Carl Nielsen, men også hans specifikt kirketonale produktion, her den komplekse “Dominus Regit Me”-sats.

Fire af Tiptoe’s musikere havde fået frie tøjler til at bearbejde Carl Nielsen-sange. Anders Ringgaards orkestrale version af “Solen er så rød, mor” svingede derudaf, men barnets uro var til stede, især i den dystre, afsluttende mol-akkord.

Pianisten Niels Thybo havde udvalgt en tre-fire sange, hvoraf nogle puttede sig i hans begavede lyrisk-klingende komposition, klangsøgende, tøvende. Samme sans for Nielsens univers var at finde i John Kristensens “Tit er jeg glad”, fortællelysten og flydende, med skæve taktarter og synkoper, mens Kasper Tagel i “Forunderligt at sige” lader koret danne en form for lydtæppe under bigbandets udfoldelser med langstrakte unisone strofer.

Urpremiere

Til tre tekster af Michael Falch har pianisten Christoffer Møller skrevet værket “Fingerspidsfornemmelser” for bigband og kammerkor, som her fik sin urpremiere. Sanselig kærlighed, hudflettende selvransagelse og en mundret nyfortolkning af “Fadervor” er teksternes sårbare indhold. De er smukke og inderligt ærlige, og musikken føles autentisk.

Den klassisk opbyggede “Tungespids” er fyldt af en Nielsensk enkelthed fra de folkelige sange. Teksten “Sådan et menneske” er til en næsten banal pop-melodi, som tydeligt eksemplificerer et “Schein des Bekannten” – melodien minder om noget, man aldrig har hørt før. Det kirketonale får sit udtryk i “Du som er”, med antydninger af gregoriansk sang, koral-associationer men også moderne nordiske korklange. Her føles en symbiotisk balance mellem kor og orkester, en balance som var så fin gennem hele koncerten – på trods af opstillingen over for hinanden, med publikum i midten.

Vil, tør og kan

Vi er privilegerede her på øen, med landets nok bedste semi-professionelle kammerkor og et toptunet professionelt bigband, der vil, tør og kan udfordre sig selv med talrige eksperimenterende projekter. “Rundt om Nielsen – Carls musikalske DNA”, koncertens rammende titel, var et begavet eksempel på dette.

Om koncerten
Den Fynske Opera, lørdag d. 21. november 2015 (gentaget søndag):
Det Fynske Kammerkor, dir. Alice Granum, Tiptoe Bigband, dir. Torben Sminge

Af Mikael Krarup – Fyens Stiftstidende – november 2015